انواع برج خنک کننده
نوشته شده توسط : RM

دسته بندی انواع برج خنک کننده:


انواع برج خنک کن یا کولینگ واتر را می شود از لحاظ شکل جریان هوا ، مواد اولیه بکار رفته در ساخت برج ، شکل ظاهری و هندس کولینگ تاور و نحوه انتقال حرارت تقسیم بندی نمود. برج های خنک کننده با توجه به نیاز و محل نصب به طور معمول بصورت مکعبی تک سلول و دو سلول و مدور (مخروطی) و گاها ذوذنقه طراحی و ساخته می شوند و با توجه به شکل ظاهری فن هوادهی یا همان پروانه در قسمت بالا یا در قسمت بقل ویا پایین برج قرار میگیرد. از لحاظ متریال و نوع لوازم بکار رفته در بدنه اصلی نیز در صنایع مختلف برج خنک کننده بتنی ، برج خنک کننده چوبی ، برج خنک کننده فلزی یا گالوانیزه و برج خنک کننده فایبر گلاس یا اف آر پی مورد استفاده قرار میگیرد.

برج خنک کننده
چند نمونه از برج خنک کننده :


1-برج خنک کننده مدار باز ( کولینگ تاور مرطوب ) : همان گونه که از اسم این دستگاه مشخص میگردد. می توان حدس زد که سیال ( آب) مورد نظر در یک سیکل مدار باز جریان دارد و جهت تبادل حرارت بطور مستقیم با هوا برخورد میکند. البته جریان هوا موجود در برج خنک کننده مدار باز به دو نوع یک جریان طبیعی و دیگری جریان مکانیکی ( یعنی الکترو فن )می باشد. در این دستگاه مدار باز دمای آب از طریق تبخیر شدن بخشی از آن کاهش پیدا میکند که حدود 1.5تا 2 درصد از کل آب در جریان می باشد البته این میزان تبخیر و پرت اب به دمای آب ورودی به کولینگ تارو و دمای خشک و دمای مرطوب محیط نیز ربط دارد.سیستم کاری برخ نکننده مرطوب به این صورت می باشد که آب از طریق پمپ به نازل های آب پخش کن و افشانک ها منتقل می شود وازآن طریق بر روی سطوح پرکننده (filler) پاشیده میشود تا حداکثر تبادل صورت گیرد و پس از گذشتن از پکینگ ها آب خنک درون تشت برج جمع شده و از طریق خروجی به سمت تجهیزات هدایت میشود. واین سیکل بطور مرتب تکرار میشود.
2-برج خنک کننده مدار بسته ((closed circuit)): علت نام گذاری این نوع کولینگ تاور نیز جریان آب خنک شونده در یک سیکل تمام بسته می باشد. آب ورودی به برج خنک کننده بطور غیر مستقیم با هوا برخورد میکند و از این طریق گرمای خود را از دست میدهد و خنک میشود. بخاطر سیکل مدار بسته و استفاده از کویل مسی به این تجهیز درای کولر نیز گفته اطلاق میشود. البته باید توجه داشته باشید که دمای آب خروجی از این دستگاه متناسب با دمای خشک محیط می باشد و نسبت به نمونه مدار باز دمای آب را تا حد کمتری پایین می آورد. کویل های مورد استفاده در این برج مدار بسته از لوله های مسی ، گالوانیزه با آلومینیمی می باشد که با توجه به نوع در خواست از انواع مختلف استفاده میگردد. البته در بعضی از کاربری های حساس از کویل استیل نیز استفاده میشود. که قابلیت ضد خورندگی دارد.

کولینگ تاور آذین تهویه.
3-برج خنک کننده هیبریدی (hybrid): در واقع این دسته از برج های خنک کن ترکیبی از دو نوع اول می باشد که هم از سیکل مدار بسته یا همان کویل مسی و هم سیستم پاشش آب کمکی استفاده می نمایید. این دسته از برج های خنک کن نسل جدید و بسیار کاربردی می باشند که در کنار راندمان بالا در مصرف آب بسیار بهینه عمل میکنند. بطور کلی جریان اصلی آب خنک شونده در یک سیکل بسته و درون لوله های مسی جریان دارد و جهت بالا بردن راندمان خنک کاری از پاشش آب کمکی بر روی کویل های مدار بسته برج استفاده می شود .
این امر موجب کاهش بیشتر دمای آب می گردد.یکی از مزایای اصلی در برج خنک کننده هیبریدی عدم رسوب گرفتگی و البته کاهش دمای آب با حداقل تبخیر تا نزدیکی دمای مرطوب محیط می باشد. برای بالارفتن راندمان از دولایه پکینگ می شود استفاده نمود والبته برای جلوگیری از پرت آب می شود از انواع قطره گیر لانه زنبوری و قطره گیر تیغه ای استفاده کرد .در سالهای اخیر بخاطر استفاده بی رویه از آب و کمبود آب در خیلی از مناطق استفاده واستقبال از برج خنک کننده مدار بسته هیبریدی بیشتر شده است .
البته نکته اینجاست که برج خنک کننده مدار بسته قیمت بیشتری از برج مدار باز دارد و این مسله هم به استفاده از لوله های مسی و پمپ وشاسی اضافی در این نوع از دستگاههای خنک کننده مربوط میگردد.

EvapDri چیست؟

برج خنک کننده خشک یا ترکیبی از برج تر و خشک است . این مبدل های حرارتی پر مرطوب و فلزی را در یک ترکیب می کند .برج خنک کننده جریان مخالف در یک مسیر موازی آرایش خشک مرطوب. در مبدل های حرارتی از کویل های لوله پره دار بیضوی تشکیل شده اند. این تکنولوژی دو مزیت اصلی را ارائه می دهد: حفاظت از آب و کاهش هدر رفت آب در اثر پرتاب به بیرون.
برج هیبریدی در حالت کارکرد دو گانه ( تر و خشک) ، بخشی از آب تجدید پذیر است. آب اسپری شده بر روی کویل ها با استفاده از آنها به عنوان رسانه پر شده است. همانطور که کویل ها آب مدار اصلی را عبور می دهند وخنک می کنند. قسمت پر کردن مرطوب، کل برج به عنوان یک برج خنک کننده مرطوب (تبخیری) کار می کند.
از آنجا که تبخیر آب تنها در پر کردن مرطوب رخ می دهد. استفاده از این تکنولوژی y در برج خنک کننده ارائه می دهد
کاهش و حفاظت از آب در همان زمان. از آنجا که گرما رول های مبدل در همان سطح به عنوان مرطوب، این تکنولوژی واقع شده است را می توان به برج های خنک کننده جدید و همچنین به عقب برگردان برج های خنک کننده موجود بدون تغییر به طور چشمگیری ژئومتر موجود خود را تغییر دهید
اساسا همانند یک برج خنک کننده مرطوب معمولی است ارتفاع کلی این برج خنک کننده خشک مرطوب همان چیزی است که معمولی است.

انواع برج خنک کننده به لحاظ نحوه جریان هوا و آب: 

1- برج خنک کننده جریان مخالف که در نمونه های مکعبی و گرد تولید می شوند. جریان ورودی هوا در برج های خنک کن مکعبی از لوور های اطراف در قسمت پایینی دستگاه می باشد. هوا توسط فن محوری که در بالای کولینگ تاور قرار دارد به جریان می افتد و از پاین وارد برج می شود و در همین حال که هوا در حال جریان سعوری به سمت دهانه کولینگ تاور یا فن استک می باشد، آب ورودی به برج خنک کن از طریق نازل های آب پاش بروی پکین

 ها پاشیده می شود و مسیر خود را بطور زولی به سمت تشت دستگاه طی می کند برخورد هوا و آب در دو جهت بالا و پایین می باشد به همین خاطر به این سیستم برج خنک کننده جریان مخالف یا کانتر فلو می گویند. در زیر نمونه عکس این دستگاه را می بینید که یک برج خنک کننده 400 تن کانتر فلو فایبر گلاس می باشد که توسط گروه صنعتی آذین تهویه تولید شده است.

برج خنک کننده فایبر گلاس

2- برج خنک کننده جراین متقاطع یا کراس فلو : 

این دسته از کولینگ تاور ها بنام برج خنک کننده ابارا  نیز معروف هستند باتوجه به توضیحات بالا می توان بطور خلاصه بیان کرد که جریان هوا و مسیر پاشش آب در این نوع از کولینگ تاور ها بصوریت می باشد که همدیگر را در یک نقطه قطع می کنند یعنی پاشش اب از سینی آب پاش از بالا به پایین می باشد و مسیر ورودی هوا در پانل های کناری بصورت سرتاسری می باشد. این نوع از برج های خنک کن برای مناطق مرطوب چندان مناسب نمی باشد.

البته در یک دسته بندی دیگر می توان کولینگ تاور ها را به دو دسته برج خنک کننده جریان طبیعی و جریان مکانیکی تقسیم نمود.

در برجهای جریان طبیعی که معمولا همان کولینگ تاور های هذلولی وقو ل اسا هستند اطلاق می شود و برج خنک کن جریان مکانیکی به دستگاههای که سیستم هوادی توسط یک یا چن فن انجام می شود اطلاق میگردد. راندمان برج جریان مکانیکی در مقایسه با کولینگ تاور جریان مکانیکی بالاتر می باشد و ابعاد کوچکتری نیز دارد. 

مطالب بیشتر در لینک زیر

انواع برج خنک کننده صنعتی 

 





:: برچسب‌ها: برج خنک کنند , قیمت برج خنک کننده مدار بسته , تولید کننده برج خنک کننده فایبر گلاس , برج خنک کننده 200تن , برج خنک کننده آذین تهویه ,
:: بازدید از این مطلب : 205
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
کرمی در تاریخ : 1401/12/15/1 - - گفته است :
ممنونم ازمطلب خوبی که نوشتید .
برای سفارش کولینگ تاور مدار بسته چطور میشه ارتباط گرفت با کارخانه آذین تهویه


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: